Potrebujete predať byt a neviete čo s hypotékou?

Podpísali ste úver a s pocitom, že idete konečne do svojho vás zároveň možno ťaží predstava, že nasledujúce roky máte jasne zadefinované, bez ohľadu na okolnosti, ktoré môžu nastať. Čo, ak časom dostanete lepšie platenú prácu, v inom meste alebo sa jednoducho rozrastiete a budete potrebovať väčší byt? 

Človek mieni, život mení. Je prirodzené, že pri kúpe vášho vysnívaného domova ste nemohli tušiť, aká bude vaša životná situácia o päť, desať alebo dvadsať rokov. Môžete ostať pokojný. Banke až tak nezáleží na tom, kedy dostane späť svoje peniaze aj s úrokmi . Každá minca má samozrejme dve strany a tak všetko podlieha podmienkam, ktoré máte uzatvorené v úverovej zmluve. V zásade ale platí, že hypotéky sa môžete zbaviť prakticky kedykoľvek a hneď niekoľkými spôsobmi.

Zaplatí to za vás niekto iný

Áno, čítate správne, v tomto prípade je to kupujúci, ktorého vám nájde a preverí spoľahlivá realitná kancelária. Nezáleží pritom, či má kupujúci vlastné prostriedky alebo si vybaví úver na kúpu. Menia sa len podmienky a celkový postup. V praxi je úplne bežné, že kupujúci vypláca zostatok aktuálneho úveru predávajúceho. Ak ostane nejaké to euro nazvyš,  „cinkne” vám to na vašom účte, takže peniaze môžete použiť pre vaše ďalšie plány.

Chcete mať všetko vo vlastných rukách a máte na to finančné prostriedky?

Potom je dôležité ťarchu bezodkladne vyplatiť a vymazať z listu vlastníctva, ideálne ešte pred samotným predajom. Banka po splatení celej čiastky automaticky zaistí vymazanie ťarchy z listu vlastníctva, do 30. dní. Kataster má po zaevidovaní požiadavky 5 dní na vykonanie výmazu. Treťou možnosťou je presunúť ťarchu na inú nehnuteľnosť. O tom, aký postup zvoliť rozhoduje vždy niekoľko faktorov.

Riaditeľ realitnej kancelárie FINREA a hypotekárny špecialista Radoslav Kováčik sa s podobnými prípadmi stretáva na dennej báze: „Potreby každého predávajúceho sú špecifické, dôležité pre mňa je vždy na začiatku zistiť, aká je situácia klienta z celkového hľadiska. To znamená, koľko času má na celý proces predaja jeho nehnuteľnosti,  ktoré prekážky je potrebné vyriešiť a ako tento proces nadväzuje na jeho ďalšie smerovanie. Stane sa, že si klienti pri všetkých bežných povinnostiach, ku ktorým sa pridruží predaj ich nehnuteľnosti, nespoja s tým najdôležitejším – mám sa po predaji kde usadiť a v akom časovom horizonte tak môžem urobiť? Práve týmto faktorom je dôležité podriadiť celý priebeh predaja a následne nájsť vhodného záujemcu.”

Zadarmo to nebude

Myslite aj na to, že každá administratívna zmena vás bude niečo stáť. Banka si spravidla účtuje 1% zo zostatku úveru ako zmluvnú pokutu, prípadne poplatok za zmenu úverovej zmluvy pri prevode ťarchy na inú nehnuteľnosť. Najdôležitejšie je myslieť aj na to, že nielen samotný predaj nehnuteľnosti ale aj proces vymazania ťarchy vás bude stáť váš osobný čas, či už vybavovaním alebo následnými lehotami jednotlivých inštitúcií.

Ak sa chcete zbaviť väčšiny týchto povinností a prejsť hladko celým procesom vymazania ťarchy a úspešného predaja vašej nehnuteľnosti, napíšte alebo zavolajte a my vám pomôžeme preklenúť dôležité obdobie vášho života.

Komentáre