Čo musíte vedieť predtým ako sa pustíte do predaja vašej nehnuteľnosti

Už je tomu nejaký piatok, čo vám realitky na internete vystavili váš inzerát na predaj vašej nehnuteľnosti?? A najlepšie hneď viaceré, aby to malo čo najväčší efekt a váš inzerát sa dostal k čo najviac ľuďom?

Hovoríte si aké to je skvelé, že o vašu nehnuteľnosť malo záujem množstvo realitných kancelárií a každá z nich bude robiť všetko preto, aby sa vaša nehnuteľnosť predala čo najvýhodnejšie. Vašu naivitu zaklincujete častokrát tým, že si ani len nepozriete ako je vaša nehnuteľnosť verejnosti prezentovaná.

Po tomto počiatočnom cirkuse však častokrát prichádza obdobie ticha alebo obdobie realitných turistov, ktorí sa na váš byt prišli len pozrieť, no bez vážneho záujmu. Po určitom čase začínate byť nervózny a naraz vám dochádza, že niečo nie je v poriadku. Väčšinou však už býva neskoro, z vašej nehnuteľnosti sa stal podozrivý ležiak, o ktorý nie je záujem. Zakrátko vás začnú realitné kancelárie kontaktovať s požiadavkou o zníženie ceny.

Prečo sa to stalo? Čo ste mali spraviť inak?

Pri každom predaji nehnuteľnosti si treba dobre rozmyslieť ako budete chcieť vašu nehnuteľnosť predávať.

  • Súkromne so všetkými rizikami s tým spojenými?
  • Pomocou exkluzívnej spolupráce len s jednou realitnou kanceláriou?
  • Alebo cez neexkluzívnu spoluprácu, kedy vás určite postupne oslovia všetky realitné kancelárie z vášho okolia?

 Začína vás z toho bolieť hlava? Pokúsime sa vám priblížiť psychológiu predaja a pomôcť vám tak v rozhodovaní.

Čo môžete stratiť pri neexkluzívnej forme spolupráce a ako sa tomu vyhnúť?

V prvom rade si treba uvedomiť, že pri tejto forme spolupráce si je realitný maklér vedomý, že pokiaľ danú nehnuteľnosť nepredá on, bude to pre neho strata vzácneho času a niekedy aj peňazí. Preto v drvivej väčšine prípadov pre rýchly predaj vašej nehnuteľnosti nespraví nič, čo ho bude stáť nejaké finančné prostriedky alebo nebodaj jeho vzácny čas. Môže sa tiež stať, že zámerne zatají niektoré základné informácie o vašej nehnuteľnosti alebo jej benefity, ktoré by vám vašu nehnuteľnosť pomohli predať skôr.

Dôvod je jednoduchý. Cieľom je, aby sa k vašej nehnuteľnosti nedostala konkurencia alebo nebodaj, aby za majiteľom neprišiel kupec priamo a obišiel tak jeho realitnú kanceláriu. Rýchlo a chaotický nafotí pár rozmazaných fotiek, spýta sa vás pár základných informácií a sotva ste si podali ruku pri uvítaní a už vám ju podáva znova pri odchode pretože už ho na druhom konci mesta čaká klient, s ktorým má dohodnutú nejakú obhliadku.

 

Potenciálny kupec sa tak napríklad nedozvie, aký krásny výhľad je z vašej terasy alebo aký pekný park je v okolí. Fotky sú neatraktívne a fotené narýchlo. Pri inzeráte chýbajú základné informácie, ktoré si ani on sám nezistil, keďže jeho čas je „vzácny“.

Horším prípadom je, keď si realitný maklér niektoré údaje vymyslí alebo ich len odhadne, po prípade len odpíše od konkurencie. Vašu nehnuteľnosť zavesia na realitné portály a tá je na každom portáli ponúkaná niekoľkokrát.

Výsledkom neexkluzívnej zmluvy môže byť aj to že potenciálny kupujúci narazí aj na toto:

porovnanie ponuk

Všimnite si rôzne mätúce informácie, ktoré sú pri tejto konkrétnej nehnuteľnosti uvedené. Všimnite si rôznu úžitkovú plochu, zastavanú plochu a plochu pozemku. Najtragickejšie z celej tejto situácie je rôzna cena nehnuteľnosti.

Klient si môže o tejto nehnuteľnosti myslieť, že s ňou niečo nie je v poriadku a radšej sa poobzerá po inej. Je to podobné ako keby mala nejaká potravina, ktorá sa u nás predáva v každom obchode na obale uvedené iné zloženie. Kúpili by ste si niečo také? Verili by ste takémuto produktu? Pravdepodobne nie.

Môže sa tiež stať ( a stáva sa ), že vás jeden potenciálny kupec na základe mylných a nedostatočných informácií nechcene navštívi dva a viackrát s rôznymi realitnými maklérmi v presvedčení, že ide o inú nehnuteľnosť.

 Čo by ste teda mali spraviť?

V prípade, že ste sa rozhodli svoju nehnuteľnosť predať cez realitnú kanceláriu a nechcete sa viazať ( predávať prostredníctvom exkluzívnej spolupráce). Pripravte si radšej všetky informácie o vašej nehnuteľnosti sami. Tiež si ju radšej sami naaranžujte a nafoťte, v prípade, že ste fotografický antitalent požiadajte o pomoc príbuzných alebo priateľov, ktorí sa tejto činnosti venujú. Po prípade si najmite firmu, ktorá vám s prípravou nehnuteľnosti na predaj ochotne pomôže (rozhodne jej služby vás vyjdú lacnejšie, než vaše prvé zníženie ceny). Tieto údaje následne poskytnite realitnej kancelárií ako na podnose. Tiež si inzerát hneď po zverejnení skontrolujte, po prípade trvajte na prednostnom odsúhlasení inzerátu z vašej strany pred jeho samotným uverejnením na realitných serveroch.

Radíme vám tiež si pripraviť pôdorys, či 3D návrh nehnuteľnosti. Nemusí byť profesionálny, postačí vám papier, pravítko a ceruzka. Potenciálnym klientom tak poskytnete predstavu, ako by mohli priestor využiť a či je pre nich vôbec použiteľný. Je to veľmi dôležitá informácia, ktorá vás môže zbaviť značného množstva „realitných turistov“.

Čo môžete získať pri exkluzívnej forme spolupráce?

Podpisom exkluzívnej spolupráce by mal realitný maklér spraviť všetko pre to, aby sa vaša nehnuteľnosť predala čo najrýchlejšie, skôr než vyprší platnosť zmluvy, ktorá zvykne byť 3-6 mesiacov. Inak povedané mal by predviesť to najlepšie, čo v ňom je.

Mal by vám poradiť ako pripraviť nehnuteľnosť na predaj (tu je najväčší rozdiel medzi priemerným a profesionálnym maklérom a tu vám dobrý maklér môže získať tisíce navyše), tak aby ste za ňu mohli dostať čo najviac, mal by do jej prezentácie investovať svoj čas a financie tak, aby ste vy predali čo najskôr a čo najlepšie.

Za to, že ste svoju nehnuteľnosť zverili na určitý čas výhradne do rúk danej realitnej kancelárie pýtajte si niečo viac, než je bežné pri neexkluzívnej spolupráci (inzercia, spracovanie zmlúv, pomoc s prepisom energií). Minimálne prezentáciu vašej nehnuteľnosti na profesionálnej úrovni, so všetkým čo k tomu patrí:

  • Profesionálne fotografie so zameraním na výhody vašej nehnuteľnosti (napríklad krásny výhľad)
  • Pútavý a presný popis nehnuteľnosti
  • Pôdorys alebo 3D návrh vašej nehnuteľnosti
  • VIDEO obhliadku, ktorá za vás ukazuje vašu nehnuteľnosť 24 hodín 7 dní v týždni
  • Profesionálne vedené osobné obhliadky zamerané na potreby konkrétneho kupujúceho

Príklad pôdorysu a 3D návrhu:

pôdorys3D návrh

Príklad videoobhliadky: 

https://youtu.be/55vqjxotiKk

 

Vy by ste sa predovšetkým mali uistiť, že svoju nehnuteľnosť zverujete profesionálom.

Bohužiaľ, v niektorých realitných kanceláriách je rozdiel v prezentácií medzi neexkluzívnou a exkluzívnou formou spolupráce NULOVÝ.

Nebojte sa s realitným maklérom vyjednávať a ak sa vám nepáči forma spolupráce, prezentácie, neváhajte sa obrátiť na skutočného profesionála.

Všetky triumfy sú vo vašich rukách, tak smelo do toho!!!

 

Máte ohľadom článku nejakú otázku? Potrebujete poradiť vo vašom rozhodovaní o forme spolupráce? Napíšte nám alebo zavolajte. Veľmi radi vám poradíme.

Štítky:
Komentáre